De echte Rotterdammer (t) - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Eveline Wanrooij - WaarBenJij.nu De echte Rotterdammer (t) - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Eveline Wanrooij - WaarBenJij.nu

De echte Rotterdammer (t)

Door: EvW

Blijf op de hoogte en volg Eveline

22 September 2010 | Nederland, Rotterdam

Hoe komt het toch dat wij Rotterdammers zo vreselijk trots zijn op onze stad? Lopen in Amsterdam vooral de bedwelmde toeristen in een Amsterdam-shirtje, in Rotterdam zijn de trotse lokalen. Urenlang kunnen we over onze stad praten, gepassioneerd en direct. Enkele kleine dingen bespreken we niet, simpelweg omdat Rotterdammers dat gewoon al weten. Het zijn van die kleine Rotterdamse dingen…

Een echte Rotterdammer…

• …vindt dat de zomer pas echt begint als Venezia weer open gaat.
• …neemt tram vier richting Hillegersberg alleen als hij geen haast heeft, aangezien een stel hangganzen je tramrit aardig kan vertragen.
• …koopt zijn sambal in de kroeg.
• …ziet minimaal een keer per week de dakloze kromme wielrenner rijden.
• …heeft ooit wel eens iets gevierd met een duik in de Hofpleinfontein.
• …is trots op het Rotterdamse arbeidsethos van de stad, maar legt massaal het werk neer als de Queen Elisabeth 2 de Nieuwe Waterweg binnenvaart.
• …baalt van het afnemen van de hoeveelheid live muziek in de stad.
• …weet niet dat dit komt doordat straatmuzikanten tegenwoordig een vergunning moeten aanvragen, terwijl het lijkt alsof die irritante abonnementenafsluiters en goed betaalde goede doelvrijwilligers steeds massaler aanwezig zijn.
• …beschouwt de Maas als een soort Berlijnse Muur en gaat die brug niet over.
• …moet wel toegeven dat het steeds mooier en toffer wordt op Zuid.
• …bevindt zich ineens steeds vaker op Zuid.
• …denkt met weemoed terug aan tenten als Parkzicht, de Tudorbar, het Oude Tramhuysje, de Drie Musketiers en vooral de Consul.
• …beseft dat deze tenten nooit echt vervangen zijn.
• …moet er dan ook niet aan denken dat Cinerama, Lantaren Venster en het Oude Luxor dicht gaan, omdat sommige zaken nou eenmaal onvervangbaar zijn.
• …wordt sterker door strijd.
• …ergert zich groen en wit aan een stel verveelde tienertjes uit de randgemeenten dat er een heel andere betekenis op na houdt tijdens een strandfeest en een Bevrijdingsdagfeest.
• …gniffelt als zij een maandje of wat later met hun moeder op het politiebureau verschijnen.
• …houdt van de nieuwe bebouwing in de stad maar moet kokhalzen bij het idee dat het Kasteel en de Kuip ‘vernieuwd’ gaan worden.
• …is tot op het BOT beledigd als een Duitser om Die Altstadt vraagt.
• …heeft ooit wel eens wat gegeten bij wijlen snackloket Japie aan de Nieuwe Binnenweg.
• …weigert een van Dobbe kroket te bestellen vanwege de drie kruisjes in het logo.
• …is nog altijd een beetje bevreesd als hij/zij op de roltrap in de Maastunnel staat met een wiebelende fiets.
• …viert de afsluiting van het ’s Neerlands tofste festivalseizoen met de Havendagen en de Uitmarkt.
• …plant nooit een BBQ tijdens het Dunyafestival (omdat het dan regent)
• …heupwiegt of plant juist wel een BBQ tijdens het Zomercarnaval (omdat het dan tropisch warm is)
• …weet wie de club van Rotterdam is.
• …vraagt zich af hoe Boudoir aan de Meent aan haar gasten komt, want dat kunnen nooit Rotterdammers zijn.
• …vraagt zich af waarom de Witte Aap IN GODSNAAM tot de beste kroeg ter wereld is gekozen.
• …snapt niet hoe een zwarte kabouter met een dildo een aanklacht tegen de consumptiemaatschappij kan zijn.
• …vindt het vrij ironisch dat ‘ie voor vele tonnen belastinggeld is aangekocht.
• …verbaast zich over het personeel van Rotown, dat je -na het uitgeven van duizenden euro’s door de jaren heen- nog steeds behandelt alsof je een besloten feestje komt verstoren.
• …kent maar een dichter (Deelder!) en moet het voor de rest van vuilniswagens hebben.
• …vindt Koninginnedag een lekker vrije dag en ziet Bevrijdingsdag en 14 mei als veel belangrijkere dagen.
• …neemt bij terugkomst van vakantie steevast de route met de Brienenoordbrug, ook al is dat kilometers om.
• …doet zich ’s nachts na het stappen in de Witte de With tegoed aan heel veel knoflooksaus met iets van vlees eronder.
• …relativeert zich suf. (ohjajoh?)
• …verbaast zich vanaf het terras van Stalles en Parket over de rijen voor de verantwoorde gezondheidsschoenenwinkel.
• …beseft zich –na onder de tafels gekeken te hebben- dat de helft van het terras dat ooit heeft gedaan.

Een echte Rotterdammer heeft zelfs een mooie afkorting, E.E.R. En dat is het, het is een verdomd grote EER om Rotterdammer te zijn!

• 22 September 2010 - 12:20

Marco X:

Hoi Eef,

leuk stuk en heel herkenbaar ook! Geod gedaan.
    x Marco

• 22 September 2010 - 18:11

Trotse Geus:

zelfs deze anti Rotterdammer vond het een erg leuk stukje!

• 23 September 2010 - 13:01

Xan:

Ben toch wel een beetje een echte Rotterdammer geloof ik ;)

• 28 September 2010 - 15:37

Jenny:

Jezus wat herkenbaar!
    (op hier en daar wat na,..)
    Heb bijvoorbeeld nog nooit met een fiets in de Maas tunnel gezeten.