Verslag: Thailand vijf jaar na de tsunami - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Eveline Wanrooij - WaarBenJij.nu Verslag: Thailand vijf jaar na de tsunami - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Eveline Wanrooij - WaarBenJij.nu

Verslag: Thailand vijf jaar na de tsunami

Door: EvW

Blijf op de hoogte en volg Eveline

28 December 2009 | Thailand, Bangkok

Afgelopen zaterdag werd in Thailand op verschillende plaatsen de vernietigende tsunami van 2004 herdacht. Op het feesteiland Ko Phi Phi, in de toeristische badplaatsen Patong en Khao Lak en in het zwaargetroffen visserdorpje Ban Nam Khem werd uitgebreid stilgestaan bij de ramp.

Patong
Op het strand van Patong kwamen enkele honderden mensen bijeen, waarvan ongeveer de helft Farang (buitenlander). De emotieloze ceremonie stond vooral in het teken van de toeristen die moeten blijven komen. De ceremonie werd afgesloten met een gebed van een Britse pastoor die in de naam van Jezus Christus het eiland Phuket als mooiste op aarde verklaarde. Over de slachtoffers werd niet gepraat, over toeristen des te meer. De Minister van Toerisme stak daarna op het strand een van de vele duizende kaarsen aan. Hij heeft 'zijn' eiland na de tsunami weer opgebouwd zien worden tot het perfecte vakantieoord, al wordt er nu vooral gericht op een rijk publiek; de kusten van Thailand zijn voller en duurder dan ooit.

Ban Nam Khem
In Khao Lak werd de ceremonie gehouden naast het marineschip "Boat 813" dat voor de kust lag om de kleinzoon van de koning te beschermen. Het schip is 2 kilometer landinwaarts terecht gekomen en dient tegenwoordig als monument. De kleinzoon van de koning heeft de tsunami niet overleefd. In het vissersdorpje Ban Nam Khem werd een indrukwekkende ceremonie gehouden waar duizenden monniken voor de aanwezigen zongen en baden. In Ban Nam Khem verloor meer dan de helft van de 5000 inwoners het leven, alhoewel de inwoners het over vele duizenden doden meer hebben. De duizenden illegaal in Thailand werkende Birmezen worden door de Thaise regering niet meegeteld. De sporen zijn in Ban Nam Khem in tegenstelling tot in de toeristische plaatsen nog steeds zichtbaar. Op twee kilometer van de kust liggen twee enorme visserboten midden in het dorp. Niet ver van de nieuw gebouwde pier is het tsunamimonument waar de namen van de slachtoffers staan. Opvallend veel Duitse en Scandinavische namen en foto's hangen tussen de namen van de Thaise slachtoffers. Naast het monument doet de 40-jarige Lek een poging haar geld te verdienen met de verkoop van souvenirs. Weinig toeristen weten echter de weg naar Ban Nam Khem te vinden. Net als iedereen in Ban Nam Khem heeft zij veel familieleden verloren. Ze haalt een vergeelde foto uit haar heuptas en kust hem; "My son. Eight years old, gone. Never found." Naast haar zoon verloor zij haar ouders, haar broer en zus en haar twee kinderen. De inwoners van Ban Nam Khem geven blijk van een enorme kracht en hebben het leven weer opgepakt. Ze hebben zelfs iets positiefs te melden over de tsunami; "the tsunami washed all the bad things away". Ze zijn blij dat de Thaise maffia, drugshandel en prostitutie na de tsunami weg gebleven zijn. Het geld wordt nu verdiend met visserij.

Hulporganisaties
In Ban Nam Khem werd naast de Boeddhistische herdenking ook een Islamitische en Christelijke herdenking gehouden. Na de tsunami heeft vooral in de zwaarst getroffen gebieden een religieuze verschuiving plaatsgevonden. Het gebrek aan hulporganisaties werd dankbaar opgevuld door religieuze groeperingen van over de hele wereld. Er gaan nog steeds vele geruchten over verplichte bekering in ruil voor hulpgoederen direct na de tsunami. Het aantal kerken in het gebied is het bewijs; voor de tsunami was er geen enkele kerk, nu zijn dat er tien. De kerken vangen weeskinderen en andere hulpbehoevenden op. Vele blanke inwoners van Thailand klagen over het wegblijven van de officiele hulporganisaties. De Thaise koning heeft de slachtoffers een 'fooi' gegeven, maar voor de rest stonden ze er alleen voor. Sven Zinserling, een 42-jarige Duitse restauranthouder wordt weer boos als hij begint over al het Duitse geld voor de slachtoffers wat nooit is aangekomen. Zelf overleefde hij de tsunami terwijl hij aan het duiken was. Zinserling: "De meeste hulp kwam van de Thai zelf en een handjevol vrijwilligers die hier direct na de tsunami aan de slag ging. Ik heb in de maanden na de tsunami geen enkele hulporganisatie gezien, terwijl het hier het hardst nodig was." Nu, vijf jaar na de tsunami is hij -naar eigen zeggen- de enige die nog wat doet. Samen met de travestieten van Moo Moo's Cabaret doneert hij maandelijks een deel van de inkomsten naar een weeshuis. De tsunami in Khao Lak kostte aan 700 van de ongeveer 8200 slachtoffers in Thailand het leven en maakte binnen een paar uur tijd tientallen kinderen ouderloos.

Waarschuwingsysteem
De Thaise mensen zijn vooral bezorgd over hun veiligheid. De overheid heeft maatregelen genomen door overal borden en sirenes te plaatsen die de kustbewoners moeten waarschuwen voor een nieuwe tsunami. De borden geven aan wanneer je in een 'tsunami hazard zone' bent of wijzen je waarheen en hoever je moet rennen als de sirenes gaan. Helaas is het een valse veiligheid want ondanks de vele miljoenen die in het waarschuwingssysteem gestopt zijn, zijn de batterijen van de boeien op zee leeg. Thailand is bij een nieuwe tsunami net zo kansloos als die ene noodlottige kerstochtend in 2004.

Foto's kunt u vinden door de volgende link in uw adresbalk te plakken: http://evwcreations.hyves.nl/album/46746817/Thailand_december_2009/SHgOPk_U/

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Turbulentie, weblog van Eveline van Wanrooij

Mijn naam is Eveline van Wanrooij en dit is sinds januari 2005 mijn weblog. Ik vertrok destijds naar Thailand waar ik hulp wilde bieden aan de slachtoffers van de tsunami. Omdat ik het thuisfront niet lastig wilde vallen met emails waar ze misschien niet op zaten te wachten, besloot ik een weblog aan te maken zodat ze zelf konden kiezen om mijn verhalen te lezen. Terwijl ik aan het helpen was met puinruimen, kwam ik erachter dat ik zelf met spoed hulp nodig had vanwege een (potentieel) ernstige ziekte. Ik werd in Thailand meteen geopereerd en vloog na drie maanden inmiddels weer kerngezond en voldaan terug naar Nederland. Na gezien en bijna ervaren te hebben grillig het leven is, besloot ik alleen nog maar leuke banen aan te nemen, leuke dingen te doen en met leuke mensen om te gaan. Ook maakte ik een enorm ambitieuze lijst met alles wat ik nog in dit leven wil doen, To Do in this Life, ook wel "De Lijst" genoemd. Het eerste wat ik van De Lijst deed was "een eigen boek uitgeven". En omdat ik de smaak te pakken had, gaf ik er nog een paar uit. Op dit weblog houd ik bij hoe mijn missie De Lijst af te werken verloopt.

Op deze blog kunt u ook op de hoogte blijven van een nieuwe zeer spannende wedstrijd om een droombaan. Samen met vriend Rachid dingen we mee om een droombaan: internationaal ambassadeur van Goede Doelen. Elke stem telt: http://www.internationaalambassadeur.nl/RachidenEveline

Met Rotterdamse groet,

EvW
http://www.evw.nu
e@evw.nu

Meer foto's via http://evwcreations.hyves.nl/fotos/


Boeken:

- Taai (2005)
- Twaalf reizen, dertien ongelukken (2009)
- Ticket to Trouble (2008 )
- Turbulentie 2005 (Blogposts)
- Turbulentie 2006 (Blogposts)
- Turbulentie 2007 (Blogposts)
- Turbulentie 2008 (Blogposts)
- Turbulentie 2009 (Blogposts)


Meer informatie, fotografie en kunst:
http://www.lulu.com/evw
Http://www.evw.nu




.....................................

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2011

...via het paradijs

23 December 2010

Van ramp tot ramp...

22 September 2010

De echte Rotterdammer (t)

30 Juli 2010

Drie kaartjes minder

23 April 2010

Elk nadeel hep zijn voordeel
Eveline

Mijn naam is Eveline van Wanrooij en dit is sinds januari 2005 mijn weblog. Ik vertrok destijds naar Thailand waar ik hulp wilde bieden aan de slachtoffers van de tsunami. Omdat ik het thuisfront niet lastig wilde vallen met emails waar ze misschien niet op zaten te wachten, besloot ik een weblog aan te maken zodat ze zelf konden kiezen om mijn verhalen te lezen. Terwijl ik aan het helpen was met puinruimen, kwam ik erachter dat ik zelf met spoed hulp nodig had vanwege een (potentieel) ernstige ziekte. Ik werd in Thailand meteen geopereerd en vloog na drie maanden inmiddels weer kerngezond en voldaan terug naar Nederland. Na gezien en bijna ervaren te hebben grillig het leven is, besloot ik alleen nog maar leuke banen aan te nemen, leuke dingen te doen en met leuke mensen om te gaan. Ook maakte ik een enorm ambitieuze lijst met alles wat ik nog in dit leven wil doen, ook wel "De Lijst" genoemd. Het eerste wat ik van De Lijst deed was "een eigen boek uitgeven". En omdat ik de smaak te pakken had, gaf ik er nog een paar uit. Op dit weblog houd ik bij hoe mijn missie De Lijst af te werken verloopt. Met Rotterdamse groet, EvW http://www.evw.nu e@evw.nu Boeken: - Taai (2005) - Twaalf reizen, dertien ongelukken (2007) - Ticket to Trouble (2008 ) - Turbulentie 2005 (Blogposts) - Turbulentie 2006 (Blogposts) - Turbulentie 2007 (Blogposts) Meer informatie, fotografie en kunst: http://www.lulu.com/evw Http://www.evw.nu .....................................

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 782
Totaal aantal bezoekers 224530

Voorgaande reizen:

06 December 2009 - 28 December 2009

Turbulentie, weblog van Eveline van Wanrooij

Landen bezocht: