De Wat Heeft Ze Nu Weer Special: bosbrand - Reisverslag uit Santa Paula, Verenigde Staten van Eveline Wanrooij - WaarBenJij.nu De Wat Heeft Ze Nu Weer Special: bosbrand - Reisverslag uit Santa Paula, Verenigde Staten van Eveline Wanrooij - WaarBenJij.nu

De Wat Heeft Ze Nu Weer Special: bosbrand

Door: Eveline van Wanrooij

Blijf op de hoogte en volg Eveline

02 Oktober 2005 | Verenigde Staten, Santa Paula

Zonder iets te vermoeden schreef ik vorige week over bosbranden van twee jaar terug. Dat was natuurlijk weer de goden verzoeken. Net als met Katrina namen John en ik de schreeuwerige reporter met hun Breaking News niet serieus. Op TV zagen we hoe meters hoge vlammen in o.a. de Malibu Canyon en Calabasas zich tegoed deden aan droge dorre struiken en bomen. Ineens zaten we rechtop. We zaten dan wel in Arrowhead, de trailer en Jenny waren vlakbij het inferno wat we op TV zagen. Vanaf dat moment zaten we non-stop aan KCal9 gekluisterd, de lokale zender die non-stop brandbeelden vertoonde (en daardoor Southpark niet uitzond, boehoe). Voor de gelegenheid werden reporters de rook ingestuurd om elk uur te vertellen dat "het toch wel heel dichtbij komt". John wilde de berg af om zijn trailer en Jenny te redden. We zouden dan met de truck van Rob naar de trailer toe gaan en ik moest dan in Jenny weer terug naar Arrowhead rijden (Ik weet niet wat gevaarlijker is voor California...). Gelukkig besloten we er een nachtje over te slapen.

De volgende dag, vrijdag, bleken de branden mee te vallen en niet de snelweg 101 over te zijn gestoken. De brandweermannen, zo'n beetje de grootste helden mogelijk hier in Amerika, deden hun werk prima en zij hebben voorkomen dat er meer dan twee huizen afbrandden. Benieuwd wat er bij jullie in de media over gezegd wordt.

Het rook erg naar rook in Arrowhead. En dat terwijl 't toch 180 kilometer van LA ligt. Vanaf 2000 meter hoogte waarop Arrowhead ligt, kon je de San Fernandovallei niet meer zien. De rook lag als een deken over de steden. Onderweg naar LA zagen we een enorme bosbrand in een Canyon. De vlammen waren hier -zo leerde de het journaal- 30 tot 50 meter hoog! Bizar om te zien! Wat voel je je als mens dan klein! Helaas zat ik in de auto en door de begroeiing langs de weg, geen foto maken.

John? Samen? hoor ik de superoplettende lezer al denken. Klopt! Afgelopen maandag vertrok John voor de derde keer om 3.30 naar zijn werk in Hollywood. Zoals elke week zag hij er weer als een berg tegenop. Terwijl ik hem vrijdagavond pas laat terug verwachtte, stond hij ineens dinsdagmiddag al voor mijn neus. "Ontslagen!" zei hij met een grote grijns. De filmopnamen zouden eigenlijk nog een maand doorlopen, maar die tijd kunnen we nu samen doorbrengen! Er worden al wilde kampeer en roadtripplannen gemaakt. Maar voorlopig is er nog niets beslist. Tips iemand?

• 02 Oktober 2005 - 15:18

Eefiej:

heej eefiejjjjjjalles goed met mij wel zo dat je zo dicht bij die stormen zat

• 03 Oktober 2005 - 10:45

Netjes:

IK KOM NIET HOOR! DOODENG ZEG IK JE!!!
    XX

• 03 Oktober 2005 - 13:54

Southpark:

O my God, they killed Jenny!

• 03 Oktober 2005 - 13:56

De Vakantiefrank:

Sorry, kon de woordspeling niet laten liggen.

Ik zou lampjes gaan kijken in Las Vegas. Of de ramptoerist in orkaangebieden uit gaan hangen.

• 04 Oktober 2005 - 20:06

Nog Netter:

of de lampjes gaan tellen in Las Vegas, dan ben je langer bezig!

• 05 Oktober 2005 - 12:38

Kim:

Tis ook altijd wat met jullie Van Wanrooij's he... ;-)

• 05 Oktober 2005 - 19:03

Netst:

nou idd! haha

• 07 Oktober 2005 - 21:03

"zusje":

Eveline!! Ik kom er na heel wat communicatieproblemen nu pas achter wat een geweldige site dit is en wat een mooie foto's (en wat een lange verhalen, sorry... zit erg moe achter de compu, dus kan niet alles in 1 keer inhalen...;-)). Anyway, klinkt allemaal erg goed, hoorde van Xan dat je eind deze maand weer even terugkomt, voor hoe lang? of ben je zo snel mogelijk weer terug to realise your american dream.... het is toch wel een verleidelijk land, maar Amsterdam is ook leuk (oh nee, dit is heel erg vloeken in de kerk). anyway, take care over there. en tot in Nederland! Car.

• 11 Oktober 2005 - 08:43

Karin:

hey mop ben blij dat het het goed maakt wel eng hoor dat al het natuurgeweld zo dicht bij je komt maar ach jij kan een hoop aan, hopen dat alles goed blijft gaan. dikke kus en knuffel van hier.